Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie udzielane są w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce,

ul. Piłsudskiego 7, pok. 134

od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00

Zapisy pod nr telefonu: 85 682 48 36

od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 – 15.30

lub osobiście w pok. 9 Starostwa Powiatowego w Hajnówce

 

Z nieodpłatnej pomocy prawnej może skorzystać każda osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej:

  • Wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego
  • Poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym, uprawnieniach lub obowiązkach
  • Sporządzenie projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się już postępowaniu sądowym
  • Sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu

W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można uzyskać także wsparcie związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:

  • podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego,
  • związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

INFORMACJA NA TEMAT PRZEKAZYWANIA OPINII O UDZIELONEJ NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ LUB PORADNICTWIE OBYWATELSKIM

Część B karty pomocy, obejmującą opinię osoby uprawnionej o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwie obywatelskim wypełnia osobiście osoba uprawniona.

Wypełnienie części B karty pomocy jest dobrowolne

Uzupełnioną kartę należy umieścić w oznakowanej urnie

Osoby uprawnione mogą również przekazywać staroście opinię o udzielonej pomocy w dowolnym terminie:

  • telefonicznie, nr tel.: 85 682 48 36
  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • listownie na adres: Starostwo Powiatowe, ul. A. Zina 1, 17-200 Hajnówka.

 

Informacja o nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwie obywatelskim

Lista jednostek poradnictwa specjalistycznego

 

 

Uprzejmie informuję, iż wzorem lat ubiegłych, Urząd Statystyczny w Białymstoku przystępuje do realizacji działań promujących badania ankietowe na terenie województwa podlaskiego.

 

Zmiany zachodzące w społeczeństwie i gospodarce wymagają realizacji stałych badań, z wyników których korzysta całe społeczeństwo. Statystyka publiczna od wielu lat prowadzi ankietowe badania gospodarstw domowych. Badania ankietowe prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny są badaniami reprezentacyjnymi, a więc są nimi objęte jedynie wylosowane gospodarstwa domowe reprezentujące całą zbiorowość gospodarstw w Polsce. Aby wyniki tych badań były wiarygodne i w pełni zaspokajały potrzeby informacyjne odbiorców, istotne jest, aby osoby, których gospodarstwa zostały wylosowane do badań, zechciały wziąć w nich udział i udzielić rzetelnych oraz wyczerpujących informacji. Szczegółowe informacje na temat badań ankietowych realizowanych przez statystykę publiczną można znaleźć na Portalu Informacyjnym GUS: http://stat.gov.pl/badania-gospodarstw-domowych-i-rolnicze/

 

plakat badania

 

Pismo - promocja badań ankietowych gminy 2019

Plakat - badania społeczne 2019

Szanowni Państwo, 

W imieniu Podlaskiego Towarzystwa Informatycznego Koła w Białymstoku, oraz Fundacji Kierunkowskaz, chciałabym serdecznie zaprosić 

do wzięcia udziału w: 

Konferencji Smart City oraz Internetu Rzeczy (IoT)

"O nową jakość życia w miastach"

organizowanej pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem natomiast objął Państwowy Instytut Badawczy - Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur z siedzibą w Warszawie.

Konferencja odbędzie się

14 czerwca 2018, o godzinie 10:00

w Kampusie Uniwersytetu w Białymstoku, w Auli Wydziału Matematyki i Informatyki

przy ul. Ciołkowskiego 1M

Szczegóły wydarzenia przesyłam w załączonym dokumencie - Zaproszeniu, gdzie znajduje się również krótki opis i wyjaśnienie tematyki konferencji oraz Agenda spotkania. Pozostałe informacje pod linkiem konferencji: https://www.smartcities.kierunkowskaz.pl/ .

Będzie nam miło Państwa gościć na współorganizowanej przez nas Konferencji.

 

Pozdrawiam serdecznie,
Katarzyna Grucel

Szczegóły w załączniku

Mieszkańcy gminy to konsumenci, którzy są priorytetem dla Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który prowadzi kampanię edukacyjną „Wiem co podpisuję”. Kampania skierowana jest do konsumentów mających niską świadomość zagrożeń na rynku usług telekomunikacyjnych, w głównej mierze do osób 50+.

Kampania została zainicjowana przez Prezesa UKE po docierających sygnałach od konsumentów, iż nieuczciwi przedstawiciele handlowi nakłaniają ich do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych (podpisanie nowej umowy). Skala tych zjawisk jest bardzo wysoka, o czym świadczy liczba wniosków o interwencję u dostawców usług telekomunikacyjnych, kierowanych przez poszkodowanych konsumentów do Prezesa UKE. Nieuczciwi przedstawiciele handlowi celowo wprowadzają w błąd konsumentów lub nie informują, jakiego operatora reprezentują oraz jakie są ewentualne skutki zmiany operatora. Osoby starsze mają problemy z zapoznaniem się z dokumentami i zrozumieniem umowy. W efekcie nie korzystają z prawa do odstąpienia od umowy.

Celem kampanii jest uświadomienie konsumentów w zakresie ich praw i obowiązków zarówno na etapie zawierania umowy, jak również korzystania z usług. Dotarcie do jak największej liczby konsumentów pozwoli na ograniczenie szerzącego się procederu zawierania umów z naruszeniem dobrych obyczajów.

Zapraszam na stronę internetową http://www.cik.uke.gov.pl, gdzie znajduje się więcej informacji o działalności UKE i kampanii http://www.cik.uke.gov.pl/wiem-co-podpisuje-21312.

Plakat1

Coraz mniej czasu pozostało mikroprzedsiębiorcom na przesłanie pierwszego JPK_VAT (do 26 lutego). Aby mieć pewność skutecznej realizacji tego obowiązku, warto jak najszybciej założyć Profil Zaufany, a dzięki niemu szybko i bezpiecznie wysłać dokumenty do systemu skarbowego.

Od 1 stycznia najmniejsi przedsiębiorcy – płatnicy VAT, zatrudniający do 10 osób, o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro rocznie (także prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze) - najpóźniej do 26 lutego 2018 r. po raz pierwszy muszą wysłać do systemu Ministerstwa Finansów Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT).

JPK_VAT przesyła się wyłącznie elektronicznie. Do podpisania JPK_VAT potrzebny jest bezpłatny Profil Zaufany (eGO) lub certyfikat kwalifikowany (płatny, komercyjny sposób autoryzacji danych).

Z Profilem Zaufanym na pewno się uda

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, online w serwisach administracji publicznej. Warto założyć go jak najszybciej.

Profil Zaufany można założyć przez internet, na dwa sposoby – za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym.

Ważne: udając się do Punktu Potwierdzającego pamiętaj o zabraniu dowodu osobistego. Już teraz sprawdź jego ważność!

Wszystkie informacje oraz odpowiedzi na pytania jak założyć Profil Zaufany znajdziesz na stronie www.pz.gov.pl

">Załóż Profil Zaufany – krok po kroku – zobacz film.

Dodatkowo, aby zapewnić płynny proces przesyłania JPK_VAT, Ministerstwo Finansów zdecydowało o czasowym uruchomieniu możliwości uwierzytelniania pliku tak zwanymi danymi autoryzującymi. Podobne rozwiązanie funkcjonuje przy podpisywaniu rocznego zeznania podatkowego.

Jak złożyć JPK_VAT?

Plik JPK można wygenerować i wysłać:

  • Samodzielnie i bezpłatnie przy użyciu narzędzi Ministerstwa Finansów (np. aplikacji e-mikrofirma). Więcej informacji TUTAJ,
  • Samodzielnie przez swój program księgowy,
  • Może to zrobić księgowy zatrudniony przez firmę,
  • Może to zrobić biuro rachunkowe przez swój program.

Ministerstwo Finansów udostępnia bezpłatne i bezpieczne narzędzie do utworzenia i wysłania JPK_VAT –  wejdź na www.jpk.mf.gov.pl i dowiedz się więcej.

Jak przygotować plik JPK_VAT i jak go podpisać Profilem Zaufanym?

Aby ułatwić przesyłanie JPK_VAT wszystkim tym, którzy wykorzystują programy księgowe, a chcą wykorzystać Profil Zaufany, Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło dedykowaną im usługę do podpisu pliku metadanych JPK_VAT.

Tutaj znajdziesz jej szczegóły: https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym

Jeśli korzystasz z programu księgowego, wygenerowany w programie plik metadanych JPK_VAT przed wysłaniem możesz podpisać przy pomocy ww. usługi. W tym celu wybierz przycisk „Podpisz plik” i zaloguj się do swojego Profilu Zaufanego. Dodaj prawidłowo przygotowany w programie księgowym plik metadanych JPK_VAT, a następnie podpisz go Profilem Zaufanym z wykorzystaniem kodu autoryzacyjnego, który otrzymasz sms-em. Zapisz plik na dysku swojego komputera, a następnie prześlij za pomocą swojego programu księgowego.

Plik JPK_VAT może też przesłać za pomocą aplikacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów – TUTAJ.

Infolinia KIS i dyżury ekspertów w urzędach skarbowych

Informacje w zakresie zakładania Profilu Zaufanego (eGO) można uzyskać korzystając z infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Wystarczy, od poniedziałku do piątku, w godz. 7.00-18.00, zadzwonić pod numery 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych). Po wybraniu w systemie zapowiedzi numeru 7 nastąpi przekierowanie do konsultantów w Ministerstwie Cyfryzacji, którzy odpowiedzą na wszelkie pytania związane z zakładaniem i potwierdzaniem bezpłatnego Profilu Zaufanego (eGO).  

Infolinia KIS czynna będzie także w soboty 17 i 24 lutego (w godzinach od 9 do 13).

Zachęcamy również do kontaktu z ekspertami w urzędach skarbowych.